Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSylte, Ann Lisaen_US
dc.date.accessioned2015-01-08T13:04:30Z
dc.date.available2015-01-08T13:04:30Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.citationSylte, A.L. (2014). Vurdering for yrkesrelevant opplæring. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 4en_US
dc.identifier.issn2242-458Xen_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1172874en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2249
dc.description.abstractNye vurderingsverktøy som var kjent for elevene førte til økt motivasjon og økt læringsutbytte. Vurderingsverktøyene hadde tydelige kjennetegn med beskrivelse av kvaliteten på kompetansemålene og nivå for måloppnåelse. Stor grad av elevmedvirkning gjennom elevenes deltakelse i valg av arbeidsmåter, egenvurdering og yrkesrelevante kjennetegn bidro til meningsfull og yrkesrelevant opplæring. Artikkelen bygger på et aksjonsforskningsprosjekt (2006 – 2010) om kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (Kunnskapsløftet 2006) i Norge. Lav yrkesrelevans og stort frafall i den norske yrkesopplæringen var bakgrunnen for aksjonsforskningsprosjektet. For å utvikle yrkesrelevant og meningsfylt opplæring preget av elevmedvirkning, fra første dag i videregående skole, stod utvikling av lærernes yrkespedagogiske og -didaktiske kompetanse gjennom skoleutviklingsprosjekter sentralt i aksjonsforskningsprosjektet. I aksjonsforskningsprosjektet forsket lærere i videregående skole på egen praksis gjennom utvikling av yrkesdidaktiske metoder som blant annet nye vurderingsverktøy som fremmet yrkesrelevant opplæring. Artikkelen belyser og drøfter hvordan utvikling av vurderingsverktøy med kjennetegn kan fremme yrkesrelevant opplæring og dets utfordringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNORDYRKen_US
dc.relation.ispartofseriesNordic Journal of Vocational Education and Training;4en_US
dc.subjectVurderingsverktøyen_US
dc.subjectYrkesutdanningen_US
dc.subjectYrkesrelevant opplæringen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleVurdering for yrkesrelevant opplæringen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://home.hit.no/~aakre/nordyrk/2014/2014-4-sylte.pdf


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel