dc.contributor.author | Tobiassen, Anita E. | en_US |
dc.contributor.author | Døving, Erik | en_US |
dc.date.accessioned | 2014-04-03T11:35:47Z | |
dc.date.available | 2014-04-03T11:35:47Z | |
dc.date.issued | 2014 | en_US |
dc.identifier.citation | Tobiassen, A.E. & Døving, E. (2014). Kompetansevurdering og kompetanseheving i pleie- og omsorgssektoren. Tidsskrift for velferdsforskning, 17(1) | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-2052 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1024786 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1968 | |
dc.description.abstract | Realkompetansevurdering innebærer at kompetanse opparbeidet gjennom erfaring blir dokumentert og anerkjent på linje med formell kompetanse. Basert på en spørreundersøkelse blant 213 medarbeidere i seks kommuner oppsummerer artikkelen erfaringer med slik vurdering i tilknytning til kompetanseheving for ufaglærte i den kommunale pleie- og omsorgssektoren. Sektoren har en stor andel ufaglærte og innvandrere og står foran tiltagende knapphet på arbeidskraft. Informasjon til målgruppen om retten til realkompetansevurdering, formidlet av arbeidsgiver, er avgjørende særlig for minoritetsspråklige. Realkompetansevurdering er for de fleste et trinn på veien til fagbrev og til en styrket stilling hos nåværende arbeidsgiver. Tilgang til relevant praksis og oppmuntring fra arbeidsgiver er viktig i denne prosessen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Fagbokforlaget | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Tidsskrift for velferdsforskning;17(1) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | Kompetanseheving | en_US |
dc.subject | Kompetansevurdering | en_US |
dc.subject | Realkompetanse | en_US |
dc.title | Kompetansevurdering og kompetanseheving i pleie- og omsorgssektoren | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |