Å skrive bachelor- eller masteroppgave : høgskolestudenters opplevelse av arbeidet med oppgaveskriving, informasjonssøking og høgskolebibliotekets bidrag i denne prosessen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1881Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Lang erfaring med undervisningsarbeid i høgskolebibliotek har gitt meg en interesse for hva
bibliotekene oppnår med sitt undervisningsarbeid samt en interesse for den enkelte
studenten og hans opplevelse av oppgaveskriving og av biblioteket. Studiens materiale er
samtaleintervjuer med fire bachelorstudenter og én masterstudent ved Høgskulen i Sogn og
Fjordane. Det ble foretatt tre intervjuer med hver student. Intervjuene skjedde i startfasen
av arbeidet med bachelor- eller masteroppgaven, midt i den mest intense perioden og
umiddelbart etter innlevering. I analysen av materialet er bl.a. Carol Kuhlthau sin teori om
informasjonssøkeprosessen tatt i bruk. Det blir også sett på bibliotekarens potensielle rolle
som mediator. Materialet blir også analysert i forhold til studier av hvordan studenter
tilhørende Google-generasjonen søker informasjon.
Studentene i utvalget opplever for en stor del opplever en informasjonssøkeprosess som
ligner den Carol Kuhlthau beskriver. Studentene opplever engstelse og usikkerhet, og
opplevelsen endrer seg i løpet av prosessen. De velger først de kildene de kjenner fra før, og
de bruker lite tid på å kvalitetsvurdere kilder. Flere opplever bibliotekdatabaser som
vanskelige å bruke. Studentene har en overveiende positiv opplevelse av bibliotekets
undervisning og veiledning. Det kan synes som om bibliotekaren i større utstrekning enn
hos Kuhlthau blir brukt som mediator. What do libraries achieve by their teaching? How does the student experience working with
information seeking for an assignment and how does the student experience his contact with
the library? The study is based on semi-structured interviews with four bachelor students
and one master student at the University College in Sogn og Fjordane. Each student was
interviewed three times; at the beginning of the student’s research, at the most intensive
part and just after finishing the assignment. The data material has been analyzed using to a
great extent Carol Kuhlthau’s theories. The data material is also analyzed according to
studies about the information searching behaviour of the Google generation.
To a great extent the experiences of the students in the sample resemble the descriptions of
Carol Kuhlthau. The students feel anxiety and uncertainty, and their feelings change during
their process of research. They prefer information sources already familiar to them, and they
spend little time assessing information sources. They consider library databases difficult to
use. The students value the library highly. To a greater extent than in Kuhlthau’s studies, the
librarian seems to function as a mediator for the students.
Beskrivelse
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap