'...ikke en arena for forkynnelse' Et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1731Utgivelsesdato
2013-04-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hovdelien, O. (2013). ikke en arena for forkynnelse: et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien. I B. Afset, K. Hatlebrekke & H. Valen Kleive (red.), Kunnskap til hva? : om religion i skolen (s. 169-184 ). Trondheim: Akademika forlagSammendrag
Når det i Stortingsmelding nr. 32 (2000–2001) slås fast at «KRL er et ordinært skolefag» og ikke en arena for forkynnelse eller trospåvirkning, er vi i løpet av få generasjoner kommet ganske langt fra normalplanenes påminnelse om at læreren alltid må «koma i hug at det borna lærer i kristendomskunnskap, skal vera grunnlag for trua og rettleiing for livet deira.» Den prosessen som synliggjøres ved disse to korte sitatene, kan knyttes til begrepet sekularisering. I dette kapitlet skal vi se nærmere på skolehistorien ut fra et slikt sekulariseringsperspektiv, og det vil bli argumentert for at skolen har gjennomgått en sekulariseringsprosess i den forstand at en legitimering av skolens formål med forankring i religion er blitt gradvis svekket helt fra innføringen av obligatorisk allmueskole i 1739, og frem til i dag. Hensikten er å vise hvordan vi ved å anvende et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien kan få en utdypet forståelse både for dagens formålsparagraf og RLE-faget, og den historiske prosessen som har ført frem til i dag