Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på emneord "Mangfold"
Viser treff 1-8 av 8
-
Barnefamiliers flytting fra Groruddalen : hva betyr skole?
(Master thesis, 2013)At noen barnefamilier med etnisk majoritetsbakgrunn flytter fra Groruddalen, samt at flere med etnisk minoritetsbakgrunn kommer til, er vel dokumentert. Men også barnefamilier med minoritetsbakgrunn flytter, og en del ... -
Flerkulturell og tospråklig – problem eller ressurs? : om kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen
(Master thesis, 2010-08)Fokus og tema for denne masteroppgaven er rettet mot kunnskapspolitikkens tilnærming for språklig og kulturelt mangfold i skolen. Hensikten er å undersøke om det å være flerkulturell og tospråklig betraktes som et problem ... -
Fra innvandrer til medstudent og ressurs i undervisningen ved helsefaglig høyskoleutdanning
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;5(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Mange opplever det som et nytt fenomen at Norge i stadig større grad blir et flerkulturelt samfunn. Det økende mangfoldet stiller krav til helsepersonellet om at den enkelte helsearbeider øker sin kulturkompetanse og har ... -
Islamundervisning i skolen: En kvalitativ studie av KRLE-læreres planlegging for- og erfaringer med islamundervisning i skolen
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan planlegger og erfarer KRLE-lærere undervisningen om islam? I svaret på dette spørsmålet har det blitt brukt kvalitative intervjuer med seks lærere. ... -
Mangfold i yrkesopplæringen slik det oppleves av yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(Research report, 2023)Begrepet mangfold i en norsk skolekontekst kan forstås som både kjønn, seksualitet, funksjonalitet, klasse etnisitet, religion og kulturell tilhørighet De etniske grensemarkørene kan for eksempel være språk, religion, mat, ... -
"Nei, det kan nok hende at jeg ikke tenker nok på det..." - om demokrati, medborgerskap og mangfold
(Master thesis, 2021)Demokratiteori beskriver hvilke intensjoner som bør ligge til grunn og formålet med demokrati- og medborgerskapsundervisning. Likevel er det ikke entydig hvordan denne undervisningen skal se ut i skolen. I denne masteroppgaven ... -
Samarbeid for inkludering i skole og lokalsamfunn – En kvalitativ studie av distriktskolers skole-hjem-samarbeid med nyankomne foreldre
(Master thesis, 2018)Skole-hjem-samarbeid og det overordnede målet om å inkludere foreldrene i barnas skolegang og læringsarbeid står sterkt som prinsipper i den norske utdanningsmodellen. Forskere som Thomas Nordahl skriver om viktigheten av ... -
«Ubehagets pedagogikk» – en inngang til kritisk refleksjon og inkluderende undervisning?
(FLEKS;Vol 6 No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)“Pedagogy of discomfort” was first introduced by Boler in 1999 as a teaching practice that invites educators and students to engage in critical inquiry regarding values and norms, and to examine constructed self-images and ...