Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFallang, Bjørg
dc.contributor.authorØien, Ingvil
dc.contributor.authorØstensjø, Sigrid
dc.date.accessioned2013-02-06T09:26:44Z
dc.date.available2013-02-06T09:26:44Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationFallang, B., Øien, I., Østensjø, S. (2012). Familiesentrert målsetting og evaluering: Bruk av standardiserte og individualiserte instrumenter. Fysioterapeuten, 79 (7), 20-25en_US
dc.identifier.issn0016-3384
dc.identifier.otherFRIDAID 941911
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1344
dc.description.abstractHensikt: Utforske hvordan kartlagte aktivitetsproblemer og funksjoner i individualiserte og standardiserte instrumenter reflekteres i foreldrevalgte mål. Sammenligne hvordan instrumentene fanger opp endring. Design og Metode: En kvantitativ studie av individualiserte og standardiserte instrumenter. Materiale: Tretten barn med cerebral parese (CP), gjennomsnittsalder to år og åtte måneder, som deltok i et familiesentrert habiliteringsprogram. Canadian Occupational Performance Measure (COPM), Goal Attainment Scaling (GAS), Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) og Gross Motor Function Measure (GMFM-66). Resultat: Foreldrene identifiserte 53 aktivitetsproblemer i COPM og 74 mål i GAS, hovedsakelig innen kategoriene personlig stell, mobilitet og lek. Førtifem prosent foreldrevalgte GAS mål samsvarte med problemer i ferdigheter/aktiviteter i COPM og i PEDI, og 26 prosent i GMFM-66. Både individualiserte og standardiserte verktøy viste klinisk viktig endring (p<.002), men ikke positiv korrelasjon. Korrelasjon mellom antall oppnådde mål og forbedret endringsskår varierte for det individuelle barnet. Konklusjon: COPM og PEDI er i større grad enn GMFM reflektert i foreldrevalgte GAS mål. COPM kan ivareta en familiesentrert praksis ved å fremme foreldres identifisering av aktivitetsproblemer. PEDI og GMFM sikrer en standardisert evaluering over tid. Alle instrumentene var sensitive for endring, og lav korrelasjon indikerer at de evaluerer forskjellige aspekter ved motorisk funksjonen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk fysioterapeutforbunden_US
dc.relation.ispartofseriesFysioterapeuten;7
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
dc.subjectForeldrevalgte målen_US
dc.subjectFamiliesentrert habiliteringsprogramen_US
dc.subjectCerebral pareseen_US
dc.titleFamiliesentrert målsetting og evaluering: Bruk av standardiserte og individualiserte instrumenteren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Bruk-av-standardiserte-og-individualiserte-instrumenter


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel