Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLykke, Marianne
dc.contributor.authorPalm, Liv Marit Hovtun
dc.date.accessioned2012-08-30T11:02:24Z
dc.date.available2012-08-30T11:02:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1249
dc.descriptionMaster i bibliotek- og informasjonsvitenskapen_US
dc.description.abstractBibliotek har ofte mange gode tjenester for publikum på sine nettsider. Men finner brukerne fram til disse tjenestene når de har bruk for dem? Denne studien ser på hvor unge bibliotekbrukere under utdanning har problem når de skal finne informasjon på internett og ser på hvordan persuasive design (motiverende design) kan være til hjelp for å løse problemene. Case er Deichmanske biblioteks nettsider med vekt på særemnesidene. Med utgangspunkt i tidligere forskning om hvordan unge mennesker (Net generation) søker på internett, er det laget mock-ups basert på Deichmans nettsider slik de var i januar 2012. Persuasive design av verktøytypene reduction, tailoring, suggestion og surveillance ble tegnet inn og presentert for sju elever i videregående skole for å få deres holdninger til forslagene. Resultatene viser at elevene var veldig positive til forslagene. De var opptatt av at tilgangen til ressursene skulle være enkel. Videre var de positive til å få informasjon om tilbudene når de hadde begynt å tenke litt på oppgaven og innså at de hadde et informasjonsbehov. Vi ser på dette i lys av Kuhthaus teorier om informasjonssøkeprosessen. Videre diskuterer vi også når det er gunstig å intervenere og ser det i forhold til retorikkens kairos og mobilteknologi. Verktøytypene redction, tailoring , suggestion og surveillance ser alle ut til å være nyttige på biblioteksnettsider, både når det gjelder å få fram informasjon om biblioteket, om søkeprosessen og informasjon av faglig karakter.nob
dc.description.abstractLibrary net pages usually have a lot of excellent services for the public. However, do users find these services when they really need them? This study examine where the Net generation has problems finding more academic resources on the library’s homepage. If and how can persuasive design (PD) meet these problems? Presenting PD-mock-ups based on Oslo Public Library’s homepage, especially the pages called “Særemne”, seven 18 years old students were asked about their attitudes towards these mock-ups. The informants had mainly a positive attitude towards the PD-mock-ups. We discuss when the opportune moment to intervene is, both according to Kuhlthau’s theories and the rhetoric kairos, kairos and mobile technology. The PD tools reduction, tailoring, suggestion and surbeillance are all promising according to libraries’ homepages, to marketing information about the library, about the search process and subject area.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for arkiv, bibliotek- og info.fagen_US
dc.subjectNettsideren_US
dc.subjectBiblioteken_US
dc.subjectDesignen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320en_US
dc.titleMotiverende design for nettgenerasjonenen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel