Motiverende design for nettgenerasjonen
Abstract
Bibliotek har ofte mange gode tjenester for publikum på sine nettsider. Men finner brukerne
fram til disse tjenestene når de har bruk for dem?
Denne studien ser på hvor unge bibliotekbrukere under utdanning har problem når de skal
finne informasjon på internett og ser på hvordan persuasive design (motiverende design) kan
være til hjelp for å løse problemene. Case er Deichmanske biblioteks nettsider med vekt på
særemnesidene.
Med utgangspunkt i tidligere forskning om hvordan unge mennesker (Net generation) søker
på internett, er det laget mock-ups basert på Deichmans nettsider slik de var i januar 2012.
Persuasive design av verktøytypene reduction, tailoring, suggestion og surveillance ble tegnet
inn og presentert for sju elever i videregående skole for å få deres holdninger til forslagene.
Resultatene viser at elevene var veldig positive til forslagene. De var opptatt av at tilgangen til
ressursene skulle være enkel. Videre var de positive til å få informasjon om tilbudene når de
hadde begynt å tenke litt på oppgaven og innså at de hadde et informasjonsbehov. Vi ser på
dette i lys av Kuhthaus teorier om informasjonssøkeprosessen. Videre diskuterer vi også når
det er gunstig å intervenere og ser det i forhold til retorikkens kairos og mobilteknologi.
Verktøytypene redction, tailoring , suggestion og surveillance ser alle ut til å være nyttige på
biblioteksnettsider, både når det gjelder å få fram informasjon om biblioteket, om
søkeprosessen og informasjon av faglig karakter. Library net pages usually have a lot of excellent services for the public. However, do users
find these services when they really need them?
This study examine where the Net generation has problems finding more academic resources
on the library’s homepage. If and how can persuasive design (PD) meet these problems?
Presenting PD-mock-ups based on Oslo Public Library’s homepage, especially the pages
called “Særemne”, seven 18 years old students were asked about their attitudes towards these
mock-ups.
The informants had mainly a positive attitude towards the PD-mock-ups. We discuss when
the opportune moment to intervene is, both according to Kuhlthau’s theories and the rhetoric
kairos, kairos and mobile technology.
The PD tools reduction, tailoring, suggestion and surbeillance are all promising according to
libraries’ homepages, to marketing information about the library, about the search process and
subject area.
Description
Master i bibliotek- og informasjonsvitenskap