Vurdering – hva kan kjennetegne ulike kompetansenivåer hos yrkesutøvere?
Abstract
Bakgrunnen for denne studien var min oppfatning om manglende sammenheng mellom elever og lærlingers behov for kompetanse, målet for opplæringen, og hva som vektlegges ved vurdering av kompetansenivå. Problemstilling i studien var: ”Hva kan kjennetegne ulike kompetansenivåer hos yrkesutøvere”. Formålet var å finne ut hva som bør prioriteres i grunnopplæringen for å bedre den enkelte yrkesutøveren konkurranseevne. I denne sammenheng har det vært sentralt å finne eventuelle nye dimensjoner i definisjonen på kompetanse. I studien er det samlet inn kvalitative data fra tre yrkesutøvere som empirisk grunnlag. Det er foretatt en teoretisk generalisering. Det mest fremtredende trekk ved empirien er behovet for å utvide begrepet kompetanse til også å omfatte dimensjonen kontroll over ytre betingelser. Denne kontrollen over ytre betingelser påvirker hva som kjennetegner ulike kompetansenivåer og derved yrkesutøvernes konkurranseevne. En forståelse av at kompetanse omfatter kontroll over ytre betingelser innebærer et syn på hva læring som omfatter tilegnelse av kontroll over de ytre betingelsene. Kontroll over ytre betingelser handler om tilgang på materielle verktøy, materialer og manualer, adgangsrettigheter, og tid til refleksjon med mer. Jeg finner støtte for konklusjonene i denne studien i teoriene til Pär Nygren om profesjonell handlingskompetanse
Description
Master i yrkespedagogikk