Produkttilknytning: et emballasje- og merkevarekonsept for restitusjonssmoothie
Abstract
Det er en omfattende prosess å etablere en helt ny merkevare. For å holde merkevaren sterk er det viktig at målgruppen knytter ønskede assosiasjoner til den, og den må yte noe annet enn konkurrentene. Dette gjør seg spesielt gjeldende i FMCG, hvor utvalget innenfor produktkategoriene er stort og preget av tøff konkurranse. I oppgaven har jeg forsøkt å skape en ny merkevare for smoothie, hvor fokus på brukerne og deres behov har stått sentralt gjennom hele prosessen. For å oppnå dette, har jeg lagt til grunn 3 tilknytningsstrategier som kan bidra til å skape et emosjonelt bånd mellom forbruker og merkevaren. Gjennom bruk av identitetsmarkører, deling med andre, og fokus på fleksible produkter, har det til slutt resultert i et emballasjekonsept som kan treffe målgruppen på flere områder.
Konseptet er en produktfamilie inneholdt av restitusjonssmoothie som skal appellere til både godt og mindre trente. Det er lagt betydelig vekt på optimalisering av emballasjens funksjoner og form i forhold til hvor og hvordan produktene inntas. Stand Up Pouch er i tillegg en miljøeffektiv emballasjeløsning, som skiller seg ut innenfor segmentet
Description
Master i produktdesign