Show simple item record

dc.contributor.authorRisan, Hans
dc.date.accessioned2012-04-12T11:54:49Z
dc.date.available2012-04-12T11:54:49Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationRisan, H. (2012). Dyadisk lederskap. Magma - Econas tidsskrift for økonomi og ledelse, 15 (2), 67-73en_US
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.otherFRIDAID 919328
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1169
dc.description.abstractHensikten med denne artikkelen er å rette søkelyset mot en del av lederoppgaven som er lite vektlagt i tradisjonell ledelsesteori. En leder må i stor grad forholde seg til sine medarbeidere enkeltvis (i dyader). Et slikt dyadisk lederskap innebærer spesielle utfordringer for en leder. Kvaliteten på relasjonene i dyadene vil variere. Høy kvalitet på en relasjon ser ut til å gi mer tilfredse medarbeidere som yter mer, er mer trofaste mot arbeidsgiver og har mindre fravær. Ulike faktorer i dyadisk lederskap er undersøkt i en intervjuundersøkelse med 17 ledere i drifts- og servicebransjen som hadde innsett betydningen av å bygge enkeltvise relasjoner til sine medarbeidereen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesMagma;15(2)
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectLedelsesteorieren_US
dc.subjectDrifts- og servicebransjenen_US
dc.subjectLeder-medarbeider relasjoneren_US
dc.titleDyadisk lederskapen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionUtgivers pdfen_US
dc.identifier.doihttp://www.magma.no/dyadisk-lederskap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record