dc.contributor.author | Bae, Berit | |
dc.date.accessioned | 2012-03-26T11:07:41Z | |
dc.date.available | 2012-03-26T11:07:41Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Bae, B. (2009). Rom for medvirkning? : om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn. Barn, 27 (1), 9-28 | en_US |
dc.identifier.issn | 0800–1669 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 355945 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1156 | |
dc.description.abstract | Lov om barnehager slår fast at barn skal ha rett til medvirkning (§3), og rammeplanen gir
retningslinjer for hvordan dette skal forståes. Opplevelser av at det finnes mennesker rundt
barna som deler deres engasjement og prøver å forstå, er grunnleggende for at barn kan
medvirke som subjekter ut fra egne premisser. Men ikke alle samspillserfaringer bidrar like
konstruktivt i denne retningen. Hensikten med artikkelen er å drøfte hvordan kvalitative aspekter
ved voksen-barn samspill skaper forutsetninger for barns deltagelse. Med utgangspunkt
i en undersøkelse av dialoger mellom førskolelærer og barn, drøftes barnehagekonteksten
som bakgrunn for samspill, og det pekes på utfordringer barn og voksne står overfor når
de skal komme inn i konstruktivt samspill. Kvalitative aspekter ved samspillsmønstre som gir
ulikt rom for barns medvirkning beskrives. Avslutningsvis diskuteres noen sentrale aspekter
opp mot annen forskning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk senter for barneforskning | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Barn;27 (1) | |
dc.subject | Barn | en_US |
dc.subject | Førskoler | en_US |
dc.subject | Lærere | en_US |
dc.subject | Samspill | en_US |
dc.subject | Medvirkning | en_US |
dc.subject | Deltakelse | en_US |
dc.subject | Barnehager | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Rom for medvirkning? : om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |