dc.contributor.author | Hagstrøm, Nora | |
dc.contributor.author | Tessem, Siri | |
dc.contributor.author | Erichsen, Anne Spendrup | |
dc.contributor.author | Omang, Siri | |
dc.date.accessioned | 2012-02-22T11:45:23Z | |
dc.date.available | 2012-02-22T11:45:23Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Hagstrøm, N., Tessem, S., Erichsen, A.S. & Omang, S. (2011). Samarbeidsprosjekt mellom profesjonsutdanning og klinisk praksis; prosess og erfaring, 78 (1) | en_US |
dc.identifier.issn | 0016-3384 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 899630 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1134 | |
dc.description.abstract | Innledning og hensikt: Forskingssamarbeid på tvers av institusjoner er berikende, men krevende. Her formidler fysioterapeuter ved en høgskole og et universitetssykehus erfaringer som kan lette slikt samarbeid. Hoveddel: For syv år siden tok to fysioterapeuter ved Høgskolen i Oslo initiativ til et forskningssamarbeid med fysioterapeuter ved Oslo universitetssykehus, Aker, avdeling for rehabilitering og geriatri. Ideen med prosjektet var å undersøke om muskelarbeid i utvalgte muskler i underekstremiteten ble påvirket når pasienter med hemiplegi gikk med ulike ankelortoser. Den umiddelbare endringen i muskelaktivitet skulle undersøkes med EMG registreringer. For å sikre at problemstillingen var klinisk interessant, ble det valgt et partisipativt (deltakende) forskningsdesign. Det hevdes at denne typen forskningspartnerskap er viktig for å oppnå overførbarhet til klinisk arbeid. Det har vært interessant og lærerikt å delta i et slikt forskningssamarbeid. Vi har imidlertid også møtt på en rekke utfordringer, hovedsakelig i forhold til uklare forventninger til hverandre, lite formaliserte avtaler mellom institusjonene og ulik tid/ressurser avsatt til prosjektarbeid.si Avslutning: Ut fra erfaringer med prosjektet, vil vi trekke fram spesielt fem forhold som kan fremme forskningssamarbeid mellom høgskoler og praksisinstitusjoner: (1) start tidlig med samarbeidskontrakten (2) diskuter kliniske forskningsspørsmål i et fast forum (3) avklar tidlig forventninger og arbeidsfordeling (4) avsett tid og ressurser til forskning hos begge (5) utvikle forskningskompetanse hos begge parter | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk Fysioterapiforbund | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Fysioterapeuten;78 ()1 | |
dc.subject | Samarbeidsprosjekter | en_US |
dc.subject | Forskningspartnerskap | en_US |
dc.subject | Kollektive læringsprosesser | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en_US |
dc.title | Samarbeidsprosjekt mellom profesjonsutdanning og klinisk praksis; prosess og erfaring | en_US |
dc.type | Professional article | en_US |
dc.identifier.doi | https://www.fysioterapeuten.no/files/archive/1059/13599/version/1/file/0111.pdf | |