Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjølseth, Gunnar
dc.contributor.authorHavnes, Anton
dc.contributor.authorLauvås, Per
dc.date.accessioned2012-02-14T09:02:23Z
dc.date.available2012-02-14T09:02:23Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationBjølseth, G., Havnes, A. & Lauvås, P. (2011). Lavt sensorsamsvar : kan det bedres? UNIPED, 34 (4), 5-17en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.otherFRIDAID 870231
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1126
dc.description.abstractEtter innføringen av Kvalitetsreformen er kravet om ekstern sensur redusert betydelig i høgre utdanning. Antallet sensorer er også redusert. Dermed forutsettes det at sensureringen holder høy kvalitet, også når den bare gjøres av en intern sensor. Et første krav er høyt sensorsamsvar, det vil si godt samsvar i vurdering og karaktersetting innenfor gruppen av sensorer. Men omfattende forskning viser stor variasjon og ofte dårligere sensorsamsvar enn det man forutsetter. Ved én profesjonsutdanning tydet noen klagesaker på lavt sensorsamsvar. Begrunnelser for gitte karakter var til dels sprikende og lite konsistent. Man besluttet å gjøre et krafttak for å kartlegge situasjonen og bedre kvaliteten i sensureringen. Etter ett år med kvalifisering av hele lærerpersonalet, var resultatene beskjedne. Det viste seg langt vanskeligere å endre sensureringspraksis blant lærerne enn forventet. Dette resultatet gir grunnlag for å stille spørsmål om hvordan man kan heve samsvaret innen et sensorkorps opp til et nivå som er akseptabelt når antallet sensorer er lite.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådeten_US
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;34 (4)
dc.subjectSensoreren_US
dc.subjectKaraktereren_US
dc.subjectHøyere utdanningen_US
dc.subjectKvaliteten_US
dc.subjectSensureringen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleLavt sensorsamsvar : kan det bedres?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel