dc.contributor.author | Tonne, Ingebjørg | |
dc.contributor.author | Nordby, Aase | |
dc.contributor.author | Seljevold, Kristine Erika | |
dc.contributor.author | Simonsen, Marianne | |
dc.contributor.author | Ufs, Silje | |
dc.date.accessioned | 2012-01-16T14:18:57Z | |
dc.date.available | 2012-01-16T14:18:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Tonne, I., Nordby, A., Seljevold, K.E., Simonsen, M. & Ulfs, S. (2011). Poesi og lingvistiske kontraster: språklig oppmerksomhet i klasserommet. NOA. Norsk som andrespråk, 27 (2), 24-46. | en_US |
dc.identifier.issn | 0801-3284 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 868493 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1027 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen analyserer vi et flerspråklig diktprosjekt ut fra mulighetene det gir for metaspråklige samtaler og dermed metaspråklig bevissthet
hos elevene. Spørsmålet vi stiller er: Hvordan kan poesi benyttes didaktisk
for å fremme metaspråklig bevissthet i en språkheterogen klasse? Prosjektet
er prøvd ut i en sjetteklasse i Oslo. Poesi på mange språk – lesing og skriving av dikt – er i analysen brukt for å belyse det Bialystok (2001) og andre
har omtalt som språklig oppmerksomhet, en oppmerksomhet rettet mot
språklige fenomener. En slik språklig oppmerksomhet er en forutsetning for
å sette i gang prosesser for å øke det som av forskere helt siden tidlig
litterasitetsforskning og andrespråksforskning er omtalt som metaspråklig
bevissthet (blant annet Birdsong 1989, Yaden & Templeton 1986). | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Novus forlag | en_US |
dc.relation.ispartofseries | NOA. Norsk som andrespråk;27 (2) | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012 | en_US |
dc.subject | Kontrastivt perspektiv | en_US |
dc.subject | Metaspråklig bevissthet | en_US |
dc.subject | Poesi | en_US |
dc.title | Poesi og lingvistiske kontraster: språklig oppmerksomhet i klasserommet | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |