Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Brekke, Øystein"
Now showing items 1-13 of 13
-
Arkeologi og teleologi. Paul Ricoeurs dialektiske kulturteori
Brekke, Øystein (Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Critique of Religion, Critique of Reason: Criticising Religion in the Classroom
Brekke, Øystein (Religion in Philosophy and Theology (RPT);102, Chapter; Peer reviewed, 2020)Religious education (RE) in Norwegian schools today is of a so-called integrative kind, meaning that the subject gathers all students, is multi-faith oriented, and its context is non-confessional.1 Christianity still holds ... -
Danning i religions- og livssynsfaget – en hermeneutisk grunnlagsdrøfting
Hamre, Sander (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har formålet vært å undersøke hvordan, og på hvilken måte religions- og livssynsundervisningen kan bidra til danning i skolen. En slik undersøkelse vil alltid potensielt være aktuelt, men i forbindelse ... -
Et kritisk blikk på respekt som målsetting i KRLE-faget
Smette, Victoria (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Som allmenndannende fag skal KRLE-faget bidra til holdningsutvikling og kompetanse for å delta i det demokratiske samfunnet. Gjensidig respekt og respekt for menneskeverd står sentralt i skolens verdisett (Utdanningsdi ... -
Hva er et likeverdig alternativ? En studie av osloskolenes håndtering av fritak fra skolegudstjenester sett opp mot regjeringens veileder
Engebretsen, Audun (Master thesis, 2020)Den norske stat ble stevnet inn for brudd på menneskerettighetene i forbindelse med KRL-faget i 2006, og det har i kjølvannet av dette vært forvirring og uenigheter rundt skolenes håndtering av skolegudstjenester og ... -
Hvordan kan dannelsesperspektivet i KRLE forstås?
Faba-Sack, Leonardo Gari (Master thesis, 2018)Denne oppgaven forsøker å svare på spørsmålsstillingen Hvordan kan dannelsesperspektiv i kristendom, religion, livssyn og etikk (heretter KRLE ) forstås? For å gjøre dette har jeg hentet kunnskap fra politiske styrings ... -
Islamundervisning i skolen: En kvalitativ studie av KRLE-læreres planlegging for- og erfaringer med islamundervisning i skolen
El Fari, Naoufel (Master thesis, 2021)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan planlegger og erfarer KRLE-lærere undervisningen om islam? I svaret på dette spørsmålet har det blitt brukt kvalitative intervjuer med seks lærere. ... -
Kulturarv og danning sin rolle i religionsfaget
Sæbø Nilsen, Erlend (Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg danning knyttet til ulike perspektiver på religion og kulturarv i det norske skolefaget KRLE. I oppgaven presenterer jeg ulike danningsteorier som et grunnlag for en analytisk presentasjon og ... -
Om et kulturanalytisk RLE-fag
Brekke, Øystein (Journal article, 2019)I denne teksten ønskjer eg å syna kvifor eit religionsvitskapleg utsideperspektiv ikkje åleine gir tilstrekkeleg forståingsgrunnlag for religions- og livssynssfeltet i klasserommet, og kvifor også filosofi- og etikkdelen ... -
On the Subject of Epigenesis. An Interpretive Figure in Paul Ricoeur
Brekke, Øystein (Religion in Philosophy and Theology (RPT);68, Journal article; Peer reviewed, 2013) -
Religions- og livssynsfaget som fagleg konglomerat – fagontologi, vitskapsfag, skulefag
Brekke, Øystein (Prismet;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Læreplanens kjerneelement knytt til utforsking av religionar og livssyn med ulike metodar inviterer lærar og elev til å sjå at ulike ståstader gir ulik forståing av kva religionar og livssyn er for noko, som fenomen. ... -
Religionskritikk i klasserommet. Fag, kritikk og ontologi i norsk skule
Brekke, Øystein (Prismet;Årgang 69, hefte 2/3, Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen utforskar spørsmålet om religionskritikk i norsk skule med særleg blikk på religions- og livssynsundervisninga i grunnskule (KRLE) og på vidaregåande trinn (RE). Eg tar utgangspunkt i to bidrag av nyare dato til ... -
Religionsliteracy: En hermeneutisk begrepsundersøkelse
Borander, Eirik (Master thesis, 2021)Denne studien har gjennom en hermeneutisk begrepsundersøkelse analysert diskusjonen rundt religionsliteracy (engelsk: religious literacy) for på den måten løfte fram relevante refleksjoner rundt den akademiske faglegitimeringen ...