• Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat nr. 1-2018, Report, 2018)
      I EU-kommisjonens siste markedsmonitor, publisert 12. oktober 2018, vurderes 40 markeder – 15 varemarkeder og 25 tjenestemarkeder – i 30 land, herunder Norge. De mest problematiske norske varemarkedene er: markedet for ...
    • Plattformøkonomien. En landsdekkende undersøkelse om bruk av strømme-, booking-, bruktomsetnings- og delingstjenester 

      Slettemeås, Dag; Mainsah, Henry; Berg, Lisbet (Oppdragsrapport;11-2018, Research report, 2018)
      Rapporten tar for seg plattformøkonomien og bruktsomsetning/delingsøkonomi. Analysene er basert på en surveyundersøkelse gjennomført av Norstat på et utvalg av 1500 respondenter høsten 2018. Som eksempel på plattformiseringen ...
    • Taxi-markedet: Tilslørte takster eller prisblinde passasjerer? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 5-2015 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Tillit og forbrukerforhold i EU28 og Norge – Resultater fra EU-kommisjonenes Consumer Conditions Scoreboard 

      Berg, Lisbet (Rapport;4-2020, Research report, 2020)
      EU-kommisjonens siste måling av forbrukerforholdene i tretti europeiske land rangeres forbrukerforholdene i Norge som nr.2. Norske forbrukere har høyere tillit til forbrukermyndighetene enn til tilbyderne i markedet, mens ...
    • Tillit og forbrukerforhold i EU28 og Norge – Resultater fra EU-kommisjonenes Consumer Conditions Scoreboard. 

      Berg, Lisbet (SIFO Rapport;2020:04, Research report, 2020-04-06)
      I EU-kommisjonens siste måling av forbrukerforholdene i tretti europeiske land rangeres forbrukerforholdene i Norge som nr.2. Norske forbrukere har høyere tillit til forbrukermyndighetene enn til tilbyderne i markedet, ...
    • Tillit og sårbarhet på nett. Forbrukernes praksiser og vurderinger etter innføringen av den nye personvernforordningen (GDPR) i Norge 2018 

      Berg, Lisbet; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport;9-2018, Research report, 2018)
      De fleste har et passivt, ikke-refleksivt forhold til den nye personvernloven (GDPR). Det er stor forskjell i tillit til hvorvidt ulike nettaktører behandler persondata på en god måte. Høyest tillit har Altinn, banker og ...
    • Tillit til mat i kugalskapens tid 

      Berg, Lisbet (Rapport 5-2000, Report, 2000)
      I denne rapporten presenteres resultater fra tre overlappende sett av datamaterialer: Først sammenlignes forbrukere i Norge med forbrukere i 15 andre europeiske land på to indekser over forbrukertillit. Deretter sammenlignes ...
    • Tillit til mat i kugalskapens tid 

      Berg, Lisbet (Rapport 5-2000, Report, 2000)
      I denne rapporten presenteres resultater fra tre overlappende sett av datamaterialer: Først sammenlignes forbrukere i Norge med forbrukere i 15 andre europeiske land på to indekser over forbrukertillit. Deretter sammenlignes ...
    • Tillit, opplevde problemer og (nett)handel: Endringer blant forbrukere i Norge og EU i perioden 2010 til 2020 

      Alecu, Andreea Ioana; Lynum, Markus; Berg, Lisbet (SIFO-rapport;11-2022, Report, 2022)
      I denne rapporten analyser vi data om tilliten til, og opplevelsen av, markeder blant forbrukere i Norge og EU. Ved å trekke på data samlet inn gjennom EU-kommisjonens Consumer Scoreboards undersøkelser gir vi et overblikk ...
    • Tillitens triangler 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 1-2005, Report, 2005)
      Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta matvaresikkerheten. Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta ...
    • Tillitens triangler 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 1-2005, Report, 2005)
      Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta matvaresikkerheten. Forbrukerne i Norge har i utgangspunktet oftere tillit til at Mattilsynet enn markedet kan ivareta ...
    • Trassig tillit? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport7-2006, Report, 2006)
      Dette notatet er laget på oppdrag av Forbrukerrådet, som også har deltatt aktivt i problem-formuleringsfasen og utvelging av hvilke spørsmål som er tatt med i spørreskjemaet. Temaet for utredningen er hvordan e. coli-saken ...
    • Tror det er lønnsomt, men sjekker ikke pris 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2011, Notat, 2011)
      Nummer: 5-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Trust and the don't-want-to-complain bias in peer-to-peer platform markets 

      Berg, Lisbet; Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (International Journal of Consumer Studies;Volume 44, Issue 3, May 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-04)
      This paper addresses peer‐to‐peer (P2P) digital platform markets, often associated with the “sharing economy” or the “collaborative economy”. Such digital platforms, facilitating new purchasing channels for consumers by ...
    • Unge voksne og lånefinansiert forbruk 

      Berg, Lisbet; Brusdal, Ragnhild (Oppdragsrapport 4-2011, Report, 2011)
      Rapporten ser på unge voksnes forhold til lånefinansiert forbruk. Den viser statistikk over tendenser og hva som kjennetegner de som er dårlige betalere. Den ser nærmere på hvilke veier som fører til betalingsproblemer og ...
    • Unge voksne og lånefinansiert forbruk 

      Berg, Lisbet; Brusdal, Ragnhild (Oppdragsrapport 4-2011, Report, 2011)
      Rapporten ser på unge voksnes forhold til lånefinansiert forbruk. Den viser statistikk over tendenser og hva som kjennetegner de som er dårlige betalere. Den ser nærmere på hvilke veier som fører til betalingsproblemer og ...
    • Utnyttes digitale spor til personlig prising av varer og tjenester? 

      Berg, Lisbet (SIFO Rapport;2019:07, Research report, 2019-09-27)
      Vi fant ingen eksempler på personlig prising i vårt mystery-shopping-eksperiment, men alle deltakerne trodde de hadde vært utsatt for personlig prising påvirket av deres tidligere søker-klikk og forbrukshistorikk. I den ...
    • Utnyttes digitale spor til personlig prising av varer og tjenester? 

      Berg, Lisbet (Rapport;7-2019, Research report, 2019)
      Digitalisering av forbrukerrollen gjør det i dag praktisk mulig for nettbutikker å ta ulike priser fra ulike kunder basert på deres antatte kjøps- og betalingsvillighet. Hovedtema for denne studien er prisdiskriminering ...
    • Young consumers in the digital era: The selfie effect 

      Berg, Lisbet (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This article investigates a mechanism named the selfie effect. By their frequent sharing of selfies on social media, perhaps displaying their cool new fashions or newly acquired tattoos, young people—unintentionally—help ...
    • Økonomi og livsfase 

      Brusdal, Ragnhild; Berg, Lisbet; Lavik, Randi (Prosjektnotat 1-2014, Notat, 2014)
      Nummer: 1-2014