• Recalling memories through reminiscence theatre 

      Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;2(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      The purpose of this article is to study how a reminiscence theatre production develops dramaturgically, and to discuss what impact it has on the participants who take part in the project “The aged as a resource”. The theatre ...
    • Resistance Through Art 

      Sørensen, Marius (Master thesis, 2017)
      Med denne studien ser jeg på mulighetene teater byr på i krigs- og konfliktsoner, med et spesielt fokus på å skape rettferdig fred i okkuperte Palestina. Rettferdig fred handler om mer enn fraværet av krig. Rettferdig fred ...
    • Samtaler om vanskelige tema i skolen: Fortelling som inngang til samtaler med barn og unge 

      Solbakken, Ine Mariel (MEST;2021, Master thesis, 2021)
      Dette masterprosjektet henvender seg til lærere og dramapedagoger i grunnskolen og videregående utdanning, samt til pedagogstudenter og andre interesserte. I prosjektet ser jeg på sammenhengen mellom fortellinger, livsmestring ...
    • Stedsfilosofisk undring 

      Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Anvendt teater er et sosialt engasjert teater som gror frem på skrenter i livet der sårbarheten settes til skue. Man står utenfor de tradisjonelle skole- og kunstinstitusjonene – ofte på bar bakke og ny grunn. Hvilken ...
    • Stories from a Geisha 

      Hovda, Remi Johansen (Master thesis, 2016)
    • Teater når øyeblikket er alt du har: Et essay om demensbrems 

      Aaserud, Heidrun Persdatter (MEST;2022, Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg norske institusjonsteatre og hva som skal til for at teatrene skal satse på teatertilbud rettet mot personer med demens. Undersøkelsen startet med en antagelse om at det finnes få eller ...
    • Tilbakemeldinger i arbeid med skuespillerfag 

      Wergeland, Jens Smith (MEST;2022, Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven omhandler tilbakemeldingssituasjonen mellom studenter og mellom studenter og pedagog i arbeid med skuespillerfag. Den teoretiske undersøkelsen tar utgangspunkt i tilbakemeldingsteori av Bærenholdt og ...
    • Å fasilitere omsorg: I lys av etisk og estetisk bevissthet 

      Dalby, Karoline (MEST;2019, Master thesis, 2019)
      masteroppgaven ønsker jeg gjennom refleksjon å forstå egen og andre medarbeidernes fasilitering av omsorg i lys av etiske og estetisk bevissthet. Feltarbeidet finner sted på Fontenehuset. Jeg viser til estetiske aspektene ...
    • Å generere fortellbart materiale - forskningsmetodiske refleksjoner 

      Walløe, Thor-Andrè (Master thesis, 2015)
      Hensikten med denne masteroppgaven er å utvikle en metode for innsamling av personlige fortellinger. Personlige fortellinger er fortellinger fra eget levd liv, og i denne sammenheng ønsker jeg å fokusere på personlige ...
    • Å være nord 

      Skogstad, Maja (Master thesis, 2015)
      Denne avhandlingen presenterer et kunstbasert forskningsprosjekt fra Svalbard. Som kunstner og forsker har jeg hatt en økosofisk inngang til generering av et feltmateriale som jeg har brukt som base for en devising-prosess ...