Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Lutnæs, Eva"
-
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 1
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers. 14–17 May 2013, Oslo, Norway Volume 1. -
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 2
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers. Volume 2. -
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 3
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Design Learning for Tomorrow Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education Researchers, 14-17 May 2013, Oslo, Norway. -
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 4
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Design Learning for Tomorrow Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education Researchers, 14-17 May 2013, Oslo, Norway. -
Regimes of competence in the subject Art and crafts
Lutnæs, Eva (Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A;20(3), Journal article; Peer reviewed, 2013)This article explores the assessment repertoire of art and crafts teachers at two different lower secondary schools in the context of an on-going reform of assessment practice in Norwegian general education. New regulations ... -
Responsible creativity in design education
Lutnæs, Eva (Chapter; Peer reviewed, 2017)Creativity is a key concept in the scientific discourse of design education. Conducting a word search, the concepts ‘creative’ and/or ‘creativity’ featured 128 of the 165 papers published at the DRS//CUMULUS Oslo 2013 2nd ... -
«Sammen på nett» - En undersøkelse av tre Facebookgrupper for kunst og håndverkslærere
Røise, Susanne M. (Master thesis, 2017)Bakgrunnen for denne avhandlingen har vært et ønske om å belyse hvordan lærere i Kunst og håndverk benytter seg av faggrupper som er på Facebook. Målet med avhandlingen har vært å kartlegge stemmer fra gruppene og undersøke ... -
Skapergledens muligheter: Kunst- og håndverkslæreres forståelse og koblinger mot folkehelse og livsmestring
Blomberg, Emma (MEST;2020, Master thesis, 2020)Begrepet skaperglede aktualiseres i anledning at opplæringsloven og LK20 skal knyttes tettere sammen. Formålet med denne masteroppgaven er å understreke betydningen av skapende arbeid for mennesket. Avhandlingen tar for ... -
Teaching Size, Area and Scale
Strand, Ingri; Lutnæs, Eva (Nordic Design Research;No 9 (2021): Nordes 2021: Matters of Scale, Academic article, 2021)Gaining an understanding of scale, area and size is an important part of the subject of Art and crafts. Although this skill should be practiced, perhaps even mastered, by pupils in primary education, it is regarded as ... -
Teikning: hand og tanke. : ei undersøking av teikneundervisninga på faglærarutdanninga
Omtveit, Bibbi (Master thesis, 2011)Denne masteroppgåva har teikneundervisninga på den treårige faglærarutdanninga i formgiving, kunst og handverk som fokus. Målet med oppgåva er å bidra med refleksjon som kan ligge til grunn for å styrke studentar sin ... -
Tilnærminger til teknologi og design i grunnskolen. Nysgjerrig, skapende, kritisk?
Austestad, Anna; Lutnæs, Eva (FORMakademisk;2(1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Hva skal elevene lære i emnet Teknologi og design (T&D) i grunnskolen? Hvorfor skal elever lære T&D? I denne artikkelen undersøker vi hvilke didaktiske begrunnelser for T&D som gir seg til kjenne i undervisningsmateriell ... -
Verktøy for underveisvurdering i Kunst og håndverk: Et innblikk i to lærere sine erfaringer
Høiseth, Sondre Kvist (MEST;2019, Master thesis, 2019)Vurdering for læring var navnet på satsingen som startet i norske skoler i 2010. Denne kom som en reaksjon på omfattende nasjonal- og internasjonal forskning som demonstrerer tydelig sammenheng mellom vurderingspraksis og ... -
Vurderingskompetanse i faglærerutdanningen - vekselspill eller kokong?
Lutnæs, Eva (Master thesis, 2007)I denne masteroppgaven er fokuset lagt på utviklingen av studenters vurderingskompetanse gjennom den 3-årige faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Med utgangspunkt i en fagdidaktikkdefinisjon (Ongstad ...