PEER-REVIEWED JOURMNAL ON THE INTERNET

ABOUT LOGIN REGISTER SEARCH CURRENT

ARCHIVES ANNOUNCEMENTS SUBMISSIONS

Home > Volume 18, Number 7 - 1 July 2013 > Vaagan

i @ ST muxind @ ¥

FEER-REVIEWED JOURNAL ON THE INTERNET

Online newspaper repositories and

by Robert Wallace Vaagan

Norwegian-Russian media frames of Svalbard

Abstract

Online newspaper repositories of two leading Norwegian and Russian daily
newspapers (Aftenposten and Rossiyskaya gazeta [Poccuiickas raseraj)
offer different media frames of the Arctic group of islands known as
Svalbard. The article first outlines the historical and geopolitical
background. Then it presents findings from a content analysis of the two
dailies. Findings confirm that Norway and Russia since the 1920s until
recently have nurtured contending media frames of the archipelago which
reflect different historical and geopolitical perceptions. Although Norway
and Russia enjoy good bilateral relations, some tension lingers on
regarding Svalbard. This might play a role as the Arctic littoral states try to
harmonize their interests regarding continental shelves and circumpolar
seaways under the United Nations Convention on the Law of the Sea
(UNCLOS).

Contents

1. Historical and geopolitical background
2. Content analysis of online newspapers
3. Norwegian media

4. Russian media

5. Conclusion

1. Historical and geopolitical background

The Dutch explorer Willem Barentsz is generally accredited with the
discovery of Spitsbergen (from Dutch “sharp mountain peaks”) in 1596.
During the 1600s a boom in Arctic whaling set in and British and Dutch
whaling stations were set up on Spitsbergen. The king of Denmark and
Norway repeatedly claimed sovereignty over Spitsbergen during the years
1577-1648. In 1613, the English Muscovy Company unsuccessfully
attempted annexation on behalf of the British crown. Russia has always
argued that Russian pomor [1] fur traders from the White Sea area
discovered the archipelago and named it “Grumant” (a distortion of
Greenland) (Baliyev, 2001). With time, the Netherlands, England, Norway,
Denmark, Sweden, Germany, France, Russia and finally the U.S. all
claimed economic and strategic interests on or around the archipelago.

In the years 1905-1916, the American—owned Arctic Coal Company and
the American John M. Longyear invested heavily in coal mining on
Spitsbergen. Private individuals and companies from several countries
filed land claims (occupations), which at times were conflicting. Since the
archipelago during the 19th century had become a terra nullius (no—man’s
land), this posed practical and legal problems. The Norwegian government
convened three international conferences in 1910, 1912 and 1914 in the
Norwegian capital Christiania (renamed Oslo in 1925) to clarify the legal
status of Spitsbergen. These all proved inconclusive. As a result of the
First World War and the October 1917 revolution, Germany and Russia
were barred from taking further part in the discussions about the future of

OPEN JOURNAL
SYSTEMS

Journal Help

Uu 8 E R

Usernamel
Password l

l_ Remember me

Login |

All -

Search |

Browse

e By Issue

e By Author

e By Title

e Other Journals

F O N T S

il A A

Abstract

L, Print this

L‘;-] Indexing
metadata

= E How to cite

item
Email this
article (Login required)
Email the
author (Login required)
O
T

u T
H O R

> >
cw

Robert W. Vaagan
http://home.hio.no/~robertv/

Oslo and Akershus
University College of
Applied Sciences
Norway

Department of
Journalism and
Media Studies, PhD,
Associate Professor

T

H

T

E

o O


http://pkp.sfu.ca/ojs/
javascript:openHelp('http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/help')
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/issue/archive
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/search/authors
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/search/titles
http://firstmonday.org/ojs/index.php/index
javascript:void(0);
javascript:void(0);
javascript:void(0);
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/gateway/plugin/WebFeedGatewayPlugin/atom
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/gateway/plugin/WebFeedGatewayPlugin/rss2
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/gateway/plugin/WebFeedGatewayPlugin/rss
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4308
javascript:openRTWindow('http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/rt/printerFriendly/4308/3708');
javascript:openRTWindow('http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/rt/metadata/4308/3708');
javascript:openRTWindow('http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/rt/captureCite/4308/3708');
http://home.hio.no/~robertv/
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/index
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/about
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/login
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/user/register
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/search
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/issue/current
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/issue/archive
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/announcement
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/about/submissions#onlineSubmissions
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/index
http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/issue/view/397

the archipelago.

The strategic importance of Spitsbergen coal increased greatly during the
war. Norway remained neutral but lost half of its merchant fleet as part of
the allied war effort. This meant Norway could count on support from the
big powers in its claim for sovereignty over the archipelago. The Treaty of
Spitsbergen signed in 1920 came into effect in August 1925 and gave
Norway full sovereignty and jurisdiction over the archipelago. But several
conditions were attached, including equal rights for signatory states and
their citizens to engage in maritime activity, trade, mining, fishing and
hunting, as well as non—militarization of the archipelago. By 1925, Norway
had bought the main claims containing the major coal deposits. On 14
August 1925 Norway renamed the archipelago Svalbard (from Old Norse
“cold coast”) (Arlov, 2003, Ulfstein, 1995).

The Soviet Union ratified the treaty in 1935 and over the years Norwegian
sovereignty over Svalbard has proven a contentious issue in Norwegian—
Soviet/Russian relations, especially during the Cold War years. In 1977,
following the lead of several other coastal states, Norway established an
exclusive economic zone of 200 nautical miles (nm.) along the entire
coastline of mainland Norway, as well as a 200 nm. non—exclusive fishery
protection zone around Svalbard with fishing quotas for various countries,
including the U.S.S.R. A main irritant for Russia has been the inspections
and detentions by the Norwegian coast guard of Russian fishing trawlers
suspected of violating Norwegian fishing regulations, especially inside the
zone around Svalbard.

Norwegian environmental policies designed to protect the vulnerable
Svalbard ecosystem and justified by the Spitsbergen treaty (referred to as
the Svalbard treaty by Norway), have been contested by Russia. While
the treaty defines geographically the archipelago and surrounding territorial
waters, it offers no guidance on economic zones or continental shelves.
Despite this, an agreement was reached in 2010 between Norway and
Russia on their common maritime border in the Barents Sea (Figure 1).



WEDLEDG
HARTSKISSE

o S—
\

L]

===

S e e kR
"'H_\x.

P o o’o =
“(RussLAND) S
A b ST ey
- LT
Ster wogr alish promaamn T S
Gasdnba anum WISH4 Vg ey

smREa mEEssEEEiEn
PE———

—— e p———

g e e e §

Figure 1: The maritime border agreed between Norway and Russia in 2010, witt
right. Svalbard is in the top left quadrant (Norwegian Ministt

Although the agreement reflects the overall good relations between the two
countries, Russia has in the past argued that the equal rights provision of
the Spitsbergen treaty applies not only to the archipelago’s landmass (as
Norway maintains), but also to the seabed around (which Norway rejects).
In 2006, Norway documented scientifically to the United Nations
Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) that Svalbard is part of
Norway'’s continental shelf, and this was endorsed in 2009 by UNCLOS.
To date, UNCLOS has registered continental claims to the ocean
seafloors around the globe from 61 coastal states. As for the Arctic, the
five littoral states (Canada, Denmark/Greenland, Norway, Russia and the
United States) agreed in 2008 to base their Arctic claims on the UNCLOS
framework, including multilateral bodies such as the International Seabed
Authority, International Maritime Organization, Arctic Council etc.

With the exception of The United States which has signed but not yet
ratified UNCLOS, these countries are currently harmonizing their Arctic
continental shelf claims based on geological findings submitted to
UNCLOS. In the event of overlapping claims, as between Canada and the
United States in the Beaufort Sea, border lines have to be agreed on.
Other issues of growing importance include circumpolar seaways as a
result of rapidly receding Arctic ice masses. The shortest sea route



between Eﬂrobe and Asia follows Russia’s Arctic coastline.

Figure 2: Topographic map of the northeast Atlantic, Barents Sea and Arctic regi
Norway in 2006 (UNCLOS, 2012; Executive Summ

Russia was the first country to file a claim with UNCLOS in 2001, which
was understandable since it has the longest Arctic coastline and potentially
the largest continental shelf with the richest oil and gas deposits in the
Arctic basin. Russia claims its continental shelf follows the Lomonosov
Ridge all the way to the North Pole. UNCLOS has so far not endorsed the
Russian claim. This did not stop Russia in August 2007 from planting a
Russian flag on the seabed 4,200 meters under the North Pole, a gesture
many countries resented (BBC, 2007). The UNCLOS process and
partition of a substantial part the Arctic seabed may still take years.
Canada is scheduled to present its claim in 2013, Denmark (Greenland) in
2014.

2. Content analysis of online newspapers

Although many find quantitative and qualitative content analysis to be
useful and complementary approaches (Krippendorff and Bock, 2009),
others (Neuendorf, 2002; Riffe, et al., 2005) disagree. Instead, they argue
that quantitative content analysis is scientifically superior to qualitative
approaches such as discourse analysis, rhetorical analysis, semiotic
analysis, narrative analysis, interpretative analysis, conversation analysis,
etc. which they do not consider as content analysis. Certainly ICT
developments over the last decades have greatly facilitated the task of
quantitative content analysis. Two examples could be the use of the LIWC



(linguistic inquiry and word count) program by Pennebaker and Chung
(2009) to analyze text by the Al-Qaeda leaders bin Laden and a-Zawahiri
and identify variables measuring psychological traits. Another example
involves the methodology of Ling, et al. (2011) to analyze a dataset of 400
million sms texts to find which age groups have most sms partners. But

this hardly means that qualitative approaches are unwarranted or less

scientific. Essentially, this is a broader discussion of the merits of
quantitative versus qualitative methodology.

In this paper we will use a combination of quantitative and qualitative
content analysis, drawing on frequency measurement and framing theory.
Together with agenda setting, framing has become one of the most used

analytical approaches in communication studies and can have both
qualitative and quantitative aspects. The three main types of framing can
all be traced in our data: the constructionist type (newsrooms and media
outlets such as Aftenposten and Rossiyskaya gazeta provide
interpretative packages of the position of sources), the critical type

(frames result from both news gathering routines, such as the use of

correspondents or the use of news agencies, and from hegemonic elite
values, e.g., those of profiled editors, journalists); and finally the cognitivist
type (media texts become embedded in the minds of audiences) (Bryant
and Miron 2004; Vaagan, et al., 2010). Media frames that become enduring
interact with what Assmann (1999) has termed “cultural memory” and can
in time even evolve into stereotypes.

3. Norwegian media

The Norwegian leading daily print and online newspaper Aftenposten is

conservative—leaning and belongs to Norway’s largest privately owned

media group Schibsted, It was founded in 1860 and has digitized all print
editions back to 1860, making it relatively easy to access its coverage of
various issues and events. In 1920, Norwegian media were intertwined

with party politics. The Norwegian parliamentary system with political
parties that emerged from the 1880s led to a party press system that was
to last roughly 100 years (Nordby, 2010). Liberals, agriculturalists,
conservatives and the labour movement all launched various local and
national newspapers. By 1890, the liberal press had caught up with the

conservative press in terms of the number of supportive newspapers.

Around 1910, the liberal press included around 70 newspapers compared
with 60 conservative newspapers. But the liberal press was not so well
organized as the conservative press. The labour movement developed
later, and around 1920 each of the three main political orientations had
around 55 newspapers (Ottosen, 2010).

The leading conservative newspaper at the time was Aftenposten whose
circulation increased from 46,500 in 1915 to 65,000 in 1920, then to 72,000
in 1925 and to 79,528 in 1930 (Wasberg, 1960). Online availability to its
digital editions greatly facilitate content analysis. Aftenposten’s coverage of
Spitsbergen and Svalbard before and after 1925 is particularly interesting
and is what we briefly want to dwell on since it shows that the newspaper
multiplied its reporting on Svalbard from 1925 and downgraded

Spitsbergen.

Table 1: Frequency count of “Spitsbergen” and “Svalbard” in
Aftenposten, 1920-1930 (Source: Aftenposten.no, 2012).

1920119211922 1923|1924|1925]| 1926 | 1927|1928 1929|1930
Spitsbergen| 202 | 175 | 167 | 256 | 189 | 306 | 120 | 49 | 178 | 96 | 100
Svalbard 7 1 3 6 8 | 176|350 | 150 | 509 | 208 | 205

The term “Spitsbergen” first appeared in Aftenposten on 15 October 1860,
in a report that a vessel with a cargo of whaleross and other specimens
had arrived in Tromsoe. In comparison, “Svalbard” first appeared in
Aftenposten (morning edition) on 23 May 1913. In a front page article
entitled “Isachsens Spitsbergen—expedition 1906—-1907”, the term is traced
back to the Icelandic sagas:




“Finally the ald slory of the
chronicles & referrad 1o In
Svalbard was feund. Simika

| - is talk of Svalbard in Hauks
i = Slurluback, whene it says. "
4 Lamganes an the narth side
[ loslard it & 4 days of sailrg
azmeerm Svalbard northin the sea v
Guskay Storm assumed tha
Svalbard must be Spisherg
Gurmar lsacheen alse ariv
L resull, as does Nanmsan jin®
] the Realm of Fog™. (author
ﬁ translation, fram Affenposie
morning adition, 23 May 19

;

=) Ancigolten [

Figure 3: First appearance of “Svalbard” in Aftenposten, 23 May 191¢

On 14 August 1925, the front page of Aftenposten (Figure 4) carried an
interview with Prime Minister Johan Ludwig Mowinckel of the Liberal Party
(Venstre), a shipowner, in which he likened the acquisition of Svalbard and
extension of Norwegian territory to the Norwegian conquests of the past,
including Iceland where Norwegians had settled c. 870 and from where the
name Svalbard originated:

LBvalbard is fram today a part
af Horway™

“Prime Minister Mowinkal in a stalement yet
evening ie Aftenposten's corespondent in £
said: The ncarparation of Svalbard inlo the
14 August 1925 makes this date a highlight
hislery of our ceunbry. This is an extension
country's lerritary that we must go far back i
match. it represents an immenss joy to all b
that swch & impartant territory in the Noth-y
becomes a part of Norway. We now need i
whal has been invested of infliative and =ffc
archipelago can be and remain Norwegian,
beneafit of Horwegian enlerprise. Wi need ke
the: rake of cur envey in Parnis, Wedel Jarksin
has been achieved”

“The accomplishment crowned foday by Mo
official sovereignly over Svalbard must be o
e and foremost o Stabe Secretary Wedel Jark
the “fathar” of the Svalbard Trealy. Years of
behind the resull which the warkd naw recog
gratitude af the Norvegian people i today
name, his work for “a greater Narway™ will n
fargotten &s long as Svabard reaches out o

Figure 4: Front page of Aftenposten, 14 August 1925 (Aftenp

Mowinckel, Prime Minister and Foreign Secretary 1924-26, 1928-31 and
1933-35, thereby set the tone for what to this day has remained a
consistent and dominant Norwegian media frame of Svalbard: it is
Norwegian both historically, geographically and legally.



HISTORISK TREND
400

300

100
0
1900 195(
Marxer pnsket dato
1900 195(
HISTORISK TREND
1000

1925 1950 19

Marcer @ensket dato

1900 195(

Figure 5: Histograms of “Spitsbergen” (top) and “Svalbard” (bottom) in Aft¢
Aftenposten.no, 2012).

In Figure 5, the histograms show the frequencies noted in Table 1.
Particularly interesting are the increase of “Svalbard” in 1925 (176) and
1926 (350) and the decrease of “Spitsbergen” from 1925 (306) to 1926
(120). Of course, further content analysis is necessary to determine the
type of media framing underlying this shift. It may well be that post—1925
references to “Spitsbergen” are to the biggest island in the archipelago that
retained this name from 1925, and that the same article highlights
“Svalbard”, the name of the entire archipelago. In this brief paper, the
intention is simply to note this frequency shift from 1925 which shows that
Norway’s main daily from then promoted the new name. The Old Norse
name which predated both Spitsbergen and Grumant [2] invoked cultural
memories of Norwegianness. From 1396 Norway had been a colony first



under Denmark and from 1814 under Sweden, and only gained
independence in 1905. In 1925 the capital Christiania (named after a
Danish king) returned to its original, Norwegian name Oslo. So by giving
the archipelago its original Old Norse name in 1925 became a vital part of
the media frame of Svalbard as Norwegian that dominates Norwegian
media to this day.

4. Russian media

Media usage in Russia since the collapse of the Soviet Union in 1991 has
changed. Television is by far the most popular media for most Russians.
The main TV channels — Channel One, Russian television, TV-Center
and NTV as well as Ren—-TV — are all firmly under Kremlin control
(Vaagan, 2009). But as elsewhere, the Internet has become a major
source of information, and by late 2011 almost 66 million Russians (44
percent of the population) had access to the Internet, which remains the
least state—controlled media outlet today.

The main daily newspapers are: Rossiyskaya gazeta (Poccwiickas
rasera), lzvestiya (V1ssectns), Kommersant (KommepcadHrs), Moskovsky
komsomolets (Mockosckuii komcomonew), Nezavisimaya gazeta
(HezaBucumas rasera), Trud (Tpya) and the weekly Argumenty i fakty
(AprymenTsl n gpakTel). The bi-weekly Novaya gazeta (Hosas rasera) is
known for its investigative journalism and is where the journalist Anna
Politkovskaya worked until her assassination in 2006. English-language
newspapers include the Moscow Times (a daily) and the Moscow News, a
weekly. Most of these newspapers and weeklies are owned or controlled
by private interests close to the Kremlin. Rossiyskaya gazeta (RG),
founded in 1990, is by contrast 100 percent government—owned. RG is
printed daily in 41 cities and a weekly edition appears in another 46 cities
all over Russia. It has a print circulation of 180,000 and an online edition
with a repository. It carries the insignia of the Russian state and is the
official recorder of the Russian government, publishing official decrees,
statements and documents of state bodies. Acts of state only become into
effect after due publication in RG. At the same time, RG is intended for the
general reader and carries a broad range of articles written by journalists
and it maintains 38 offices in Russia and abroad. Articles written by RG
journalists reflect the views and policy of the Russian government
(Rossiyskaya gazeta, 2012; BBC, 2007).

A search in the electronic archive of Rossiyskaya gazeta confirms
Spitsbergen (LLnuubepren) as the prevailing Russian name for the
archipelago, with 212 hits compared with two for Svalbard (Csan6apa) and
six for Grumant (I"pymaHT). Some hits prove to be the same article, e.g.,
all eight articles referring to Svalbard and Grumant were included among
the 212 mentioning Spitsbergen. These 212 articles covered the years
2003-2012, with 2005, 2007 and 2011 as peak years. From this we can
draw the conclusion that Russia under Putin/Medvedev overwhelmingly
uses the term Spitsbergen (and not Svalbard) to refer to the archipelago of
Svalbard. This reluctance to use the Old Norse name is part of a
consistent policy of questioning Norwegian sovereignty over the
archipelago. In 1925, when the Spitsbergen Treaty of 1920 came into
effect, the Soviet Union was not among the 45 states invited to ratify the
treaty. Three of the nine original signatory states had at that point not
recognized the Soviet Union. Only after the United States recognized the
Soviet Union in 1934 did the latter ratify the treaty, in 1935.

The final number of relevant, unique articles was 176. Of these 38 (21.6
percent) were official decrees by either the Russian Federal Government
or various ministries. One hundred and thirty—eight articles (78.6 percent)
were bylined by RG staff, including correspondents. The 176 articles are
mostly shorter texts of one page or less. In some cases they are longer
and in a few instances even stretch to 10 pages or more. Content-wise,
many deal with several issues but if we simplify and categorize the 176
articles according to each article’s main frame we get the distribution
shown in Figure 6. The four main frames accounting for 83 percent are
fish (24 percent), geopolitics (24 percent), decrees (21 percent) and
science (14 percent).



Figure 6: Media frames in RG articles 2003—-2012 about, or referring to, Spitsber
Grumant or Svalbard (N=176).

Fish (24 percent) was dominated by Russian reports of the Norwegian
coast guard detaining and fining Russian fishing trawlers around Svalbard.
Such actions were mostly described as unjustified. In many cases
Russian trawlers were described being brought forcibly to Norwegian
ports like Tromsoe for court proceedings. In one dramatic case, the
captain of the vessel Elektron escaped with two Norwegian coast guards
on board. The vessel reached Russian waters, and the captain (in all
fairness) was tried and jailed.

Geopolitics (24 percent) embraces reports on military and naval issues, oil
and gas, continental shelves, third party involvement including NATO.
Policy speeches by President Medvedev, Prime Minister Putin, Foreign
Minister Lavrov and interviews with Norwegian Foreign Minister Jonas
Gahr Stere are also grouped here. In Figure 7 an example is given of two
maps both using the term Spitsbergen (lUnuubeprex). The maps are from
an article in which we are told about Russian submarines mapping the
Russian continental shelf and Lomonosov Ridge at depths of 4,000
meters. Geopolitics also included an interview with a former KGB operative
on the archipelago published on 28 April 2006.

- I,:—TJ '\\\ _‘-
O

e t|

Figure 7: The Russian view (Nadezhda Sorokina, “BcTpeya Ha nHe”, (Meeting ¢

Decrees (21 percent) included a variety of laws on taxation, education,
etc. that applied to Russian territory including Spitsbergen, and also to



official statements and announcements. Very interesting is a de—classified
policy statement published on 30 March 2009 concerning Russian long—
term Arctic policy until 2020 and beyond. It makes it quite clear that Russia
sees itself as the primary Arctic state with a legitimate claim to roughly half
the Arctic continental shelf and resources. Science (14 percent) embraced
a number of articles on climate, geology, oil and gas, as well as Russian
research stations in the Arctic basin, including mapping efforts to
document Russia’s continental shelf claims through UNCLOS.

But what about RG articles between 1990 and 2003 that may have
addressed Spitsbergen (Grumant, Svalbard)? In all probability there were
many such articles but they did not appear in our several searches, so our
analysis is incomplete. But we have been able to retrieve an article from
June 2001. On the eve of Norwegian Prime Minister Jens Stoltenberg’s
first official visit to Russia 17—19 June 2001, a strongly worded article
criticizing Norwegian environmental policy on Svalbard appeared in RG on
14 June 2011 (Baliyev, 2001). Instead of Svalbard, it referred to
Spitsbergen 13 times and to Grumant four times. Readers were warned
that Grumant, which allegedly had been discovered by Russian pomors in
the 12th century (no documentation provided) and had been a no—-man’s
territory until the end of World War I, now could be closed to Russians as a
result of Norway’s unilateral policy. The Russian governor of Murmansk,
Yuriy Yevdokimov, was quoted to the effect that recent Norwegian
environmental legislation was an attempt to displace Russia from
Spitsbergen. Although the visit was described as a success in the
Norwegian press, contending media frames and cultural memories were
very apparent.

A more recent article included in our sample of 176 articles including
Grumant is by Svetlana Tsygankova and Viktor Vasenin dated 30 May
2011. “Two old vessels have set out from Petrozavodsk following the
route of Simon Dezhnev” covers the 350—year anniversary of the
discovery of the Bering Strait by the Russian Semyon Dezhnev.
Reference is made to Grumant and Spitsbergen while Svalbard and
Norwegian sovereignty are omitted:

S — Victor Dmitriey,
=—=T= % maritime histori
“The Polar Uless
in bailding boat
first wesisel was |
Victor Lennidoy
woyage tn Gnam
af ipttshergen [

Figure 8: Rossiyskaya gazeta 30 May 2011.

This article has similarities with the quoted article by Baliyev (2001) in that
it conveys a media frame and cultural memories of Spitsbergen as
Grumant, an essentially Russian archipelago.

5. Conclusion

Norwegian sovereignty over Spitsbergen and its renaming to Svalbard in
1925 was a major foreign policy victory for Norway. Prime Minister
Mowinckel compared it to conquests of the distant past. Norway'’s leading
daily Aftenposten provided a supportive media frame by emphasizing the
archipelago’s Old Norse name and downplaying the former Dutch name.
But 75 years later this has had little impact in Russia where the official
media outlet of the government, Rossiyskaya gazeta, persists in calling
the archipelago by its Dutch name Spitsbergen, and on occasion even
using the name Grumant. Russian media frames related to the archipelago
are dominated by fish, geopolitics, official decrees and science.
Norwegian—Russian contending media frames indicate also contending
cultural memories of the archipelago. Although Norway and Russia today
enjoy overall good neighbourly relations, some tension remains over
Svalbard. Hopefully this will not disturb the process in UNCLOS of



harmonizing continental shelf claims in the Arctic basin among the United
States, Canada, Denmark (Greenland), Norway and Russia.

About the author

Robert W. Vaagan, Ph.D., is Associate Professor, Department of
Journalism and Media Studies, Faculty of Social Sciences, Oslo and
Akershus University College of Applied Sciences. His Ph.D. dealt with
literary criticism and journalism in Soviet Russia of the 1920s. His current
research and teaching are in arts and media management, health
communication, social media and media ethics. Dr. Vaagan is vice
chairman (2009-2013) of the Norwegian National Council for Media
Studies.

E—mail: Robert-Wallace [dot] Vaagan [at] hioa [dot] no

Notes

1. Pomor (from Russian “no mope” which means “by the sea”) refers to
the coastal population of today’s Northern Russia. For transliterations from
Russian, a simplified system is used.

2. The first recorded reference to Svalbard is from 1194 in Icelandic
chronicles. In Sturlubdk af Landnamabdk (The Sturlubok of The Book of
Settlements), compiled by the saga—writer Sturla pordarsson (d.1284), it is
stated that it took four days to sail from Langanes in the north of Iceland to
Svalbard (“en fra Langanesi a northanverdu Islandi er fiogurra daegra haf
nordr til Svalbarda i hafsbotn”). The quotation is from AM 107 fol, Stofnun
Arna Magnussonar, (Reykjavik, 1974), p. 4. Grumant is a non-Russian
name (a distortion of Greenland) that first appeared in Russian chronicles
in 1714 (Lunden, 1980). Moreover, Russian archaeological excavations on
Svalbard, to demonstrate that Russian pomor settlements pre—date
Barents’ discovery in 1596, remain scientifically controversial.

References

Aleida Assmann, 1999. Erinnerungsrdume: Formen und Wandlungen des
kulturelle Geddchtnissese. Minchen: C.H. Beck.

Aftenposten, 2012. http://www.aftenposten.no/, accessed 8 September
2011.

Thor B. Arlov, 2003. Svalbards historie. Second revised edition.
Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Aleksey Baliyev, 2001. “Ostrov pretknoveniya” (“The stumbling—block
island”), Rossiyskaya gazeta (14 June).

Jennings Bryant and Dorina Miron, 2004. “Theory and research in mass
communication,” Journal of Communication, volume 54, number 4, pp.
662—705.

BBC, 2007. “Russia plants flag under N Pole,” BBC News (2 August), at
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6927395.stm, accessed 8 October
2012.

Klaus Krippendorff and Mary A. Bock (editors), 2009. The content analysis
reader. London: Sage.

Siri Sverdrup Lunden, 1980. “Grumant or Broun? Previous names for
Spitsbergen,” Scando-Slavica, volume 26, number 1, pp. 139-148.

Kimberly A. Neuendorf, 2002. The content analysis guidebook. London:
Sage.

Rich Ling, Troels Bertel Fibeek and Pal Roe Sundsey, Pal Roe, 2011. “The
socio—demographics of texting: An analysis of traffic data,” New Media &
Society, volume 14, number 2, pp. 281-298.

Norwegian Ministry of Foreign Affairs, 2012. “The high north,” at
http://www.regjeringen.no/en/dep/ud/campaigns/the-high-north.html?
id=450629, accessed 28 October 2007.

Trond Nordby, 2010. Grunnlov og styreform. Norge 1814-2010. Oslo:
Universitetsforlaget.

Rune Ottosen, 2010. Parti, presse og publikum 1880—1945. Volume 2,
Norsk presse historie: 1—4 1660-2010. Oslo: Universitetsforlaget.

James W. Pennebaker and Cindy K. Chung, 2009. “Computerized text
analysis of A-Qaeda transcripts,” In: Klaus Krippendorff and Mary A.
Bock (editors), 2009. The content analysis reader. London: Sage, pp.
453-465.


http://www.aftenposten.no/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6927395.stm
http://www.regjeringen.no/en/dep/ud/campaigns/the-high-north.html?id=450629

Daniel Riffe, Stephen Lacy and Frederick Fico, 2005. Analyzing media
messages: Using quantitative content analysis in research. Mahwah, N.J.:
Lawrence Erlbaum Associates.

Rossiyskaya gazeta, 2012. http://www.rg.ru/, accessed 7 October 2012.

Geir Ulfstein, 1995. The Svalbard Treaty: From terra nullius to Norwegian
sovereignty. Oslo: Universitetsforlaget.

United Nations Oceans and Law of the Sea, 2012. “Commission on the
Limits of the Continental Shelf,” at

http://www.un.org/depts/los/clcs new/clcs home.htm, accessed 8
October 2012.

Robert Vaagan, 2009. “Presidential Web sites and the Georgian—-Russian
War, 8-16 August 2008,” First Monday, volume 14, number 9, at
http://firstmonday.org/article/view/2621/2280, accessed 25 August 2012.

Robert Vaagan, Freydis Johannessen and Marie Walsge, 2010. “TV news
and ‘white voices’: Dagsrevyen'’s coverage of the Gaza war,” Javnost —
The Public, volume 17, number 3, pp. 39-56.

Gunnar Christie Wasberg, 1960. Aftenposten i hundre ar: 1860—1960.
Oslo: Chr. Schibsteds forlag.

Editorial history

Received 8 December 2012; accepted 30 April 2013.

Copyright © 2013, First Monday.
Copyright © 2013, Robert W. Vaagan. All rights reserved.

Online newspaper repositories and Norwegian—-Russian media frames of
Svalbard

by Robert W. Vaagan.

First Monday, Volume 18, Number 7 - 1 July 2013

http://firstmonday .org/ojs/index.php/fm/article/view/4308/3708
doi:10.5210/fm.v18i7.4308

) SHARE W0 87

A Great Cities Initiative of the University of llinois at Chicago University Library.

© First Monday, 1995-2013.


http://www.rg.ru/
http://www.un.org/depts/los/clcs_new/clcs_home.htm
http://firstmonday.org/article/view/2621/2280
http://www.addthis.com/bookmark.php
http://library.uic.edu/

